227499
Audiobook
CD
In basket
Quo vadis ; Niewola tatarska ; Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela / Henryk Sienkiewicz. - Warszawa : Fundacja Klucz, 2011. - 1 dysk optyczny (CD-ROM) (27 godz. 28 min. ; 1 godz 40 min. ; 54 min.) : digital, stereo ; 19 cm.
"Quo Vadis" to powieść historyczna wydana po raz pierwszy w roku 1896. Motywem przewodnim są narodziny chrześcijaństwa i zmierzch imperium rzymskiego za czasów Nerona. Na tle wydarzeń historycznych związanych z prześladowaniem chrześcijan rozgrywa się wątek miłosny Ligii i Winicjusza – chrześcijanki z barbarzyńskiego plemienia Ligów z patrycjuszem rzymskim. Sukces, jaki odniosła powieść, był niespotykany i utorował Sienkiewiczowi drogę do Literackiej Nagrody Nobla, którą otrzymał w 1905 roku za całokształt twórczości. Do dziś dzieło przełożono na prawie 60 języków, a liczbę sprzedanych egzemplarzy liczy się w milionach.
„Niewola tatarska” to patriotyczna nowela, której akcja toczy się w XVII wieku na terenach Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Utwór jest napisany w formie pamiętnika fikcyjnego bohatera, Aleksa Zdanborskiego, który podczas bitwy zostaje wzięty do niewoli przez Tatarów. Ci postanawiają go zabić. Czy miłość do Marysi, córki bogatego szlachcica, uratuje go od śmierci w obcym kraju? A może dumny Zdanborski zginie w obronie swojej wiary i honoru?
"Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela", nowela autorstwa Henryka Sienkiewicza wydana po raz pierwszy w 1880 roku, to opowieść poznańskiego nauczyciela o jednym z uczniów, imieniem Michaś, dla którego był prywatnym korepetytorem. Michaś był chłopcem przeciętnie zdolnym, ale bardzo wytrwałym i sumiennym. W obawie, aby nie zmartwić ukochanej, chorej matki, uczył się dniami i nocami. Brakowało mu jednak przede wszystkim umiejętności „wyjęzyczenia się” czyli wysłowienia swoich myśli po niemiecku, w języku używanym w szkole. Historia Michasia to pretekst do krytyki metod nauczania w szkołach zaboru pruskiego — ogromu materiału zadawanego na pamięć, szykan z powodu słabszej znajomości wykładowego języka niemieckiego, surowej dyscypliny. Jednocześnie można tę nowelę czytać dziś jako krytykę takiego podejścia do uczniłow i edukacji w ogóle. Nauczyciel-narrator reprezentuje stanowisko pozytywistycznego idealisty, jego postawa promuje inne, oparte na zrozumieniu metody dydaktyczne. Jest też zwolennikiem przekazywania uczniom przydatnej wiedzy.
Availability:
Multimedia (ul. 3 Maja 6A)
There are copies available to loan: sygn. 821.162.1-3 [Dział Zbiorów Specjalnych] (3 egz.)
Notes:
General note
Książka wydana przez Fundację Klucz na rzecz edukacji i upowszechniania czytelnictwa osób niewidomych i słabowidzących w ramach projektu "DAISY - standard XXI wieku. Multimedialne lektury i bestsellery dla czytelników z uszkodzonym wzrokiem".
Nagranie w formacie Daisy.
Participant or performer note
Czytają : Janusz Zadura (Quo Vadis), Roch Siemianowski (Niewola tatarska), Michał Maciejewski (Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela).
Additional physical form available note
Dostepne również jako książka.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again