Sorting
Source
Katalog księgozbioru
(4)
Form of Work
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(2)
unavailable
(1)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna (ul. Długa 13)
(3)
Filia nr 6 (Małachowskiego 1 lok. 3)
(1)
Author
Baran Bogdan (1952- )
(2)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(2)
Argasiński Krzysztof
(1)
Gomułka Jakub (1977- )
(1)
Grabarczyk Paweł (filozofia)
(1)
Guja Jowita (1977- )
(1)
Jaźniewicz Wiktor (1957- )
(1)
Kobiela Filip (1976- )
(1)
Kucharczyk Łukasz
(1)
Kukulak Szymon Piotr (1983- )
(1)
Kunicka Anna
(1)
Lem Stanisław (1921-2006)
(1)
Miller Tomasz
(1)
Palm Jakub
(1)
Sloterdijk Peter (1947- )
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Demographic Group
Literatura rosyjska
(2)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura polska
(1)
Subject
Filozofia
(2)
Tołstoj, Lew (1828-1910)
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Biblia
(1)
Cywilizacja
(1)
Doświadczenie religijne
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Esej
(1)
Historiozofia
(1)
Kazanie na Górze
(1)
Lem, Stanisław (1921-2006)
(1)
Literatura polska
(1)
Nauczanie Jezusa Chrystusa
(1)
Nowoczesność
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Powieść
(1)
Sens życia
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wiara
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Genre/Form
Antologia
(2)
Esej
(2)
Szkic literacki
(2)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(2)
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Religia i duchowość
(1)
4 results Filter
Book
In basket
Stanisław Lem (1921–2006) należy do najlepiej znanych w świecie polskich intelektualistów XX wieku. Zyskał sławę twórczością beletrystyczną w dziedzinie fantastyki i science fiction (Solaris),lecz ta dziedzina była tylko epizodem w jego pracy intelektualnej. Interesował się przede wszystkim wpływem nauki i techniki na człowieka i jego kulturę. Podejmował wyzwania drugiej połowy minionego stulecia, które od lat 50. stało wobec zagrożeń i nadziei wiązanych z cybernetyką, robotyką, sztuczną inteligencją. Redaktorzy niniejszego tomu zadali sobie jednak pytanie nie tyle „co przewidział Lem?” jako guru futurologii, ile „co przemyślał Lem?” jako filozof. Mimo sceptycyzmu Lema wobec tradycyjnej filozofii trzeba uznać go za filozofa tout court i tom Filozoficzny Lem stara się to pokazać. Obejmuje wybór „prozy dyskursywnej” Lema m.in. z takich dzieł, jak Dialogi, Filozofia przypadku, Summa technologiae, Golem XIV, a tekstom tym towarzyszą wprowadzenia badaczy twórczości Lema oraz zebrane w osobnej części pt. „Opracowania” ich komentarze do jego dzieła. Niniejszy tom dokumentuje najświeższą recepcję myśli Lema. Po lękach lat 50., po rozczarowaniu cybernetyką okazało się, że ofensywa cyborgizacji umiarkowanie nam zagraża, sztuczna inteligencja ciągle jest jeszcze w powijakach, za to pojawiły się nowe zagrożenia i nadzieje związane np. z genetyką. Mimo to filozoficzny rdzeń myśli Lema pozostaje nadal aktualny.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia nr 6 (Małachowskiego 1 lok. 3)
Brak informacji o dostępności: sygn. 82(091) (1 egz.)
Book
In basket
Główny niemiecki filozof-diagnosta czasów współczesnych Peter Sloterdijk (ur. 1947) rozważa w tym tomie najnowszych tekstów zróżnicowaną tematykę skupioną wokół pytania o koniec historii. Pytanie nie brzmi jednak, jak u Fukuyamy, czy jest nadzieja na koniec historii pojętej jako walka o optymalny kształt życia, lecz czy jest nadzieja, że końca historii nie będzie – czy „statek kosmiczny Ziemia”, którego istnienie odkrył XX wiek, przetrwa wbrew instynktom samozagłady rozpowszechnionym wśród załogi. Tą próbą „krytyki ekstremistycznego rozumu”, jak głosi tytuł głównego eseju tego tomu, Sloterdijk nawiązuje do swojego słynnego traktatu z wczesnej fazy twórczości Krytyka cynicznego rozumu (1983). Znany z takich m.in. publikacji, jak Gorliwość Boga, W cieniu góry Synaj czy Stres a wolność, podejmuje z wysokiej, filozoficznej perspektywy podstawowe kwestie dzisiejszego monogeizmu. Choć trudno wskazać konkretne procesy definiujące XX wiek, jego niewątpliwym odkryciem jest ów monogeizm – świadomość, że Gea, Ziemia, jest jedna i jako taka wymaga poszanowania i ochrony. Filozoficzne problemy globalizacji (od „globusa”, nie od „globalności”) w epoce człowieka – antropocenie – autor rozważa w różnych kontekstach historycznych, od Odyseusza przez Boccaccia, Kolumba po Heideggera i Derridę, od literatury przez ekonomię, geografię, ekologię po prawo konstytucyjne. Sloterdijk, nazywany „alchemikiem ducha”, zapewnia w tym tomie czytelnikowi duchowy destylat najwyższej mocy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna (ul. Długa 13)
There are copies available to loan: sygn. 1 (1 egz.)
Book
In basket
Lew Tołstoj, rosyjski arystokrata znany przede wszystkim z wielkich powieści (Wojna i pokój, Anna Karenina), w pewnym momencie swojego beztroskiego życia (około pięćdziesiątki) zwrócił się w stronę poszukiwań religijnych. Nie było to jednak proste przejście od nihilizmu, do którego się przyznawał, na łono Cerkwi. Tołstoj widział w niej wiele zła, sprzeniewierzenie się etycznej nauce Chrystusa zduszonej przez ceremonializm, metafizykę i teologię. Swoim antyklerykalizmem sprawił, że w 1901 roku został ekskomunikowany, a wynikający z jego wiary anarchizm i pacyfizm postawił go w opozycji zarówno do Cerkwi, jak i do carskiego państwa. "Moja wiara" (1884) należy do serii pism religijno-teologiczno-moralnych, które tworzył w latach osiemdziesiątych XIX wieku i później (m.in. Spowiedź, 1882). W tym traktacie - w tej autobiografii duchowej - oparł swoją wiarę na Kazaniu na Górze stanowiącym jego zdaniem samą esencję Ewangelii. Wywiódł z niej sprzeciw wobec wojny, przemocy, przysięgi i sądów, ale sprzeciw bez walki: złu nie należy się opierać inaczej niż odmawiając współudziału w nim. W dwunastu rozdziałach autor opisuje swoją drogę do tej postawy. Jej żarliwość i szczerość nie przeszkodziła władzom zakazać publikacji, choć skonfiskowany nakład "rozszedł się" pozahandlową drogą w środowisku tych, którzy go zakazali. Wiara Tołstoja jest raczej przepisem na życie doczesne - moralne i radosne, bo opromienione wiarą w Chrystusa, ale "okrojoną" z chrześcijańskich dogmatów, takich jak życie wieczne czy zmartwychwstanie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna (ul. Długa 13)
All copies are currently on loan: sygn. 82-4/-6 (1 egz.)
Book
In basket
Lew Tołstoj (1828–1910), rosyjski klasyk światowej literatury, w latach siedemdziesiątych XIX wieku przeżywał egzystencjalny kryzys, rozważał sens, a właściwie bezsens swojego życia i prawdy szukał w religii, do której wcześniej miał obojętny stosunek. W tym okresie miał już za sobą dwa główne dzieła: „Wojnę i pokój” oraz „Annę Kareninę”. Od kilkunastu lat mieszkał w Jasnej Polanie, cieszył się poważaniem i sławą. Nieortodoksyjne eksperymenty z religią doprowadziły do wykluczenia go z Cerkwi, ale nastąpiło to dopiero w 1901 roku, na razie zaś wynikiem rozmyślań nad sensem życia stał się ich zapis w postaci tej „Spowiedzi”, dokonany w 1879 i 1882 roku, ale z racji niecenzuralności (religijnej) opublikowany dopiero w 1884 roku w Szwajcarii, a w Rosji w 1906. Tołstoj cofa się do podstawowego „pytania życiowego” sformułowanego najprościej, jak to tylko możliwe: po co żyję i co po mnie zostanie? Dramatyczna opowieść o poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, poruszająco szczera, choć zarazem dzieło pisarza świadomego swej sztuki, ma uniwersalny sens i przemówi także do dzisiejszego czytelnika z innej epoki, innej cywilizacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna (ul. Długa 13)
There are copies available to loan: sygn. 82-4/-6 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again