228226
Music
CD
In basket
Nigdy więcej / Piotr Szczepanik. - Warszawa : Pomaton ; Warner Music Poland, copyright 2015. - 1 płyta (CD) (1 godz. 6 min. 1 s.) : digital ; 13 x 15 cm.
(Złota Kolekcja)
Piotr Szczepanik – piosenkarz, aktor i gitarzysta. Urodził się w Lublinie. Jako maturzysta związał się z „Teatrzykiem Lalki i Aktora”. Podczas studiowania Historii Sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim występował z kabaretem „Czart”, a także teatrem Akademii Medycznej „Dren 59”. W tym czasie zaczęło rozwijać się zainteresowanie Szczepanika piosenką, dzięki czemu wystąpił na II i III Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Piosenkarzy (obecnie funkcjonującym pod nazwą Studencki Festiwal Piosenki) w Krakowie (1963 i 1964r.) zajmując odpowiednio VI i IV miejsce. Sukces ten otworzył artyście drzwi wielu żakowskich imprez w kraju i zagranicą. Punktem zwrotnym w jego karierze okazała się współpraca z kompozytorem Andrzejem Korzyńskim (a także zespołami Ricercar 64 i Tajfuny), z którym dokonał pierwszych nagrań dla Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Wśród nich znalazły się kompozycje, które na wiele lat stały się jego wizytówkami, między innymi „Kochać”, „Zabawa podmiejska”, „Żółte kalendarze” (moment ten uznaje się za symboliczny początek kariery Szczepanika). Wszystko to działo się w czasie, gdy kolejni artyści prześcigali się w pomysłach na coraz mocniejsze brzmienia a muzyka na dobre weszła już w czas wszechogarniającego rock'n'rolla. Szczepanik idąc pod prąd prezentował kolejne liryczne utwory, które mimo to okazywały się coraz popularniejsze. Kompozycje „Goniąc kormorany”, „Nigdy więcej” czy „Puste koperty” utrwaliły romantyczny wizerunek artysty, od którego zresztą nigdy nie stronił. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Piotr Szczepanik ponownie skierował swoją uwagę w kierunku kabaretu. Satyryczno-estradowy kolektyw „Popierajmy się” był efektem współpracy z Bohdanem Łazuką i Jackiem Fedorowiczem. Nie przestał jednak dawać recitali, zainteresowanie którymi wzmogła rosnąca wówczas popularność piosenki poetyckiej. Pojawił się także jako muzyk w filmie „Cierpkie głogi” (reż. Janusz Weychert). Pod koniec lat siedemdziesiątych ponownie zdarzyła się okazja sprawdzenia aktorskich umiejętności, otrzymał główną rolę telewizyjnej adaptacji „Chama” Elizy Orzeszkowej (reż. Laco Adamik). Z początkiem lat osiemdziesiątych zaczął wspierać działania opozycji antykomunistycznej. Rozpoczęły się wieloletnie koncerty w świątyniach oraz ośrodkach polonijnych Australii, Finlandii, Francji, Kanady, Norwegii, Nowej Zelandii i USA. Okrzyknięty bardem podziemnej Solidarności zaczął coraz mocniej zmieniać swój repertuar, czego efektem były programy patriotyczne w tym: „1831 – Pieśni powstania listopadowego”, „Pieśni powstań narodowych”, „Wizja 44”, „Madonny polskie”, „Modlitwa polska”. Był współorganizatorem Festiwalu Piosenki Prawdziwej (wraz z Maciejem Zembatym) oraz uczestnikiem i współtwórcą strajku w Stoczni Gdańskiej w 1988r. Po wygranych przez Solidarność wyborach przyjął propozycję ówczesnego prezydenta Lecha Wałęsy na objęcie funkcji szefa Zespołu Współpracy ze Środowiskami Twórczymi. Z czasem rosnąca frustracja nową władzą spowodowała rezygnację ze stanowiska i ponownego oddania się muzyce. Powstałe kompozycje jeszcze bardziej niż dotąd czerpały z romantyzmu wierszy Bolesława Leśmiana, Jana Lechonia, Czesława Miłosza i Adama Zagajewskiego.
Availability:
Multimedia (ul. 3 Maja 6A)
There are copies available to loan: sygn. 78 [Dział Zbiorów Specjalnych] (1 egz.)
Notes:
General note
Komentarz w języku polskim.
Błędne imię kompozytora na opakowaniu, nazwa właściwa: Jimmie Davis.
Błędne imię kompozytora na opakowaniu, nazwa właściwa: Mateusz Święcicki.
Formatted contents note
Zawiera: Co się jutro zdarzyć ma / wykonanie Alibabki, Zespół Studia Rytm p/d A. Korzyńskiego, muzyka A. Korzyński, słowa A. Tylczyński ; Kochać / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka A. Korzyński, słowa A. Tylczyński ; Goniąc kormorany / wykonanie Alibabki, Zespół Ricercar 64, muzyka J. Woy-Wojciechowski, słowa A. Tylczyński ; Nie chodź po parku sama / muzyka A. Skorupka, W. Kruszyński, słowa J. Fedorowicz ; Żółte kalendarze / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka A. Korzyński, słowa J. Miller ; Zabawa podmiejska / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka A. Korzyński, słowa J. Miller ; Nie jestem sobą / wykonanie Alibabki, Zespół Studia Rytm, muzyka A. Korzyński, słowa A. Tylczyński ; Puste koperty / wykonanie Alibabki, Zespół Ricercar 64, muzyka M. Davis [!], słowa J. Grań ; Głogi / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka L. Kaszycki, słowa T. Śliwiak ; Pójdę droga w świat daleki / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka W. Piętowski, słowa A. Tylczyński ; Dzień niepodobny do dnia / wykonanie Alibabki, Zespół Ricercar 64, muzyka R. Sielicki, słowa A. Tylczyński ; Nigdy więcej / wykonanie Alibabki, Zespół Ricercar 64, muzyka W. Piętowski, słowa A. Tylczyński ; Niedomówienie / wykonanie Alibabki, Zespół Ricercar 64, muzyka A. Korzyński, słowa J. Miller ; Zanim zaśniesz / wykonanie Alibabki, Tajfuny, muzyka A. Korzyński, słowa J. Miller ; Przyszła do mnie nostalgia / wykonanie Zespół Studia Rytm, muzyka A. Skorupka, słowa J. Miller ; Nie zabłądzisz / wykonanie Zespół Studia Rytm p/d A. Korzyńskiego, muzyka W. Święcicki [!], słowa W. Patuszyński ; Nie płacz już / muzyka A. Nowak, słowa J. Fedorowicz ; Chciałbym kiedyś / muzyka i aranżacje A. Nowak, słowa J. Fedorowicz ; Białe runo / muzyka M. Sart, aranżacja A. Skorupka, słowa S. Grochowiak ; Tęsknię za tobą / muzyka P. Szczepanik, słowa S. Grochowiak ; Romans / muzyka i aranżacja P. Szczepanik, słowa B. Leśmian ; Między mną a tobą / muzyka A. Skorpuka, słowa B. Leśmian.
Date/time and place of an event note
Nagrania z lat 1965-2008.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again