Rejestracje audio i wideo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(105667)
Proza
(49873)
Audiobooki
(7282)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5898)
Poezja
(4786)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Poradniki i przewodniki
(2284)
Publikacje popularnonaukowe
(1341)
Czasopisma
(1177)
Dramat (rodzaj)
(914)
Komiksy i książki obrazkowe
(900)
Filmy i seriale
(679)
Publikacje dydaktyczne
(610)
Publikacje naukowe
(455)
Publikacje informacyjne
(358)
Publikacje dla niewidomych
(354)
Muzyka
(321)
Pliki i bazy danych
(261)
Publikacje fachowe
(224)
Publikacje religijne
(72)
Albumy i książki artystyczne
(66)
Programy komputerowe
(64)
E-booki
(45)
Gry i zabawki
(45)
Publikacje urzędowe i akty prawne
(30)
Gry komputerowe
(13)
Publikacje promocyjne
(11)
Druki ulotne
(10)
Mapy
(10)
Nuty
(5)
Książki
(1)
Artykuły
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystka
(1)
Programy radiowe i telewizyjne
(1)
Starodruki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Multimedia (ul. 3 Maja 6A)
(1)
Autor
Abratowski Jerzy (1929-1989)
(1)
Bogucki Andrzej (1904-1978)
(1)
Brok Bronisław (1906-1975)
(1)
Buczek Olgierd (1931- )
(1)
Choiński Bogusław (1925-1976)
(1)
Czekalla Jan (1925-2013)
(1)
Czekalski Adam
(1)
Danek Jan (1923-1997)
(1)
Fabiński Cezary (?-1998)
(1)
Fields Dorothy (1904-1974)
(1)
Fogg Mieczysław (1901-1990)
(1)
Garai Imre (1905-1969)
(1)
Gałczyński Konstanty Ildefons (1905-1953)
(1)
Gałkowski Jan (1926-1989)
(1)
Gietz Heinz (1924-1989)
(1)
Gniatkowski Janusz (1928-2011)
(1)
Gozdawa Zdzisław (1910-1990)
(1)
Gradstein Alfred (1904-1954)
(1)
Haley Bill (1925-1981)
(1)
Jabłoński Henryk (1915-1989)
(1)
Jakubczak Ludmiła (1939-1961)
(1)
Jankowska Anna
(1)
Jurandot Jerzy (1911-1979)
(1)
Kaszycki Lucjan Maria (1932- )
(1)
Kern Ludwik Jerzy (1921-2010)
(1)
Koterbska Maria (1924-2021)
(1)
Kołaczkowska Helena (1916-2019)
(1)
Kurtycz Zbigniew (1919-2015)
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(1)
Machan Wiesław (1909-1993)
(1)
Maklakiewicz Jan (1899-1954)
(1)
Markiewicz Adam (1920-2010)
(1)
McHugh Jimmy (1894-1969)
(1)
Michotek Jerzy (1921-1995)
(1)
Mirska Marta (1920-1991)
(1)
Moreno Carmen (1926- )
(1)
Odrowąż Janusz (1914-1984)
(1)
Pluciński Ryszard (1928- )
(1)
Połomski Jerzy (1933-2022)
(1)
Przybylska Sława (1932- )
(1)
Rek Hanna (1937-2020)
(1)
Rolska Rena (1932- )
(1)
Rzewuski Leon (1902-1964)
(1)
Sadowski Roman (1914-1979)
(1)
Sart Marek (1926-2010)
(1)
Skarżanka Hanna (1917-1992)
(1)
Skrzypczak Tadeusz
(1)
Stępień Wacław (1911-1993)
(1)
Sygietyński Tadeusz (1896-1955)
(1)
Szpilman Władysław (1911-2000)
(1)
Sztaba Zbigniew
(1)
Sztatler Julian (1914-1964)
(1)
Tylczyński Andrzej (1925-2009)
(1)
Urgacz Tadeusz (1926-2011)
(1)
Winkler Gerhard
(1)
Winkler Kazimierz (1918-2014)
(1)
Wyn Henry (1910-1989)
(1)
Wyrobek Bogusław (1937-1997)
(1)
Zylska Natasza (1933-1995)
(1)
Łebkowski Mirosław (1922-2010)
(1)
Żyliński Romuald (1923-2013)
(1)
Żytomirski Eugeniusz (1911-1975)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(1)
Gatunek
Muzyka polska
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
1 wynik Filtruj
Muzyka
CD
W koszyku
Ukochany kraj : lata pięćdziesiąte. - Warszawa : Pomaton ; Warner Music Poland, copyright 2017. - 1 płyta (CD) (1 godz. 18 min. 28 s.) : digital ; 13 x 15 cm.
(Złota Kolekcja)
Autor
Bogucki Andrzej (1904-1978) Buczek Olgierd (1931- ) Danek Jan (1923-1997) Fabiński Cezary (?-1998) Fogg Mieczysław (1901-1990) Gniatkowski Janusz (1928-2011) Jakubczak Ludmiła (1939-1961) Koterbska Maria (1924-2021) Kurtycz Zbigniew (1919-2015) Michotek Jerzy (1921-1995) Mirska Marta (1920-1991) Moreno Carmen (1926- ) Połomski Jerzy (1933-2022) Przybylska Sława (1932- ) Rek Hanna (1937-2020) Rolska Rena (1932- ) Skarżanka Hanna (1917-1992) Skrzypczak Tadeusz Sztatler Julian (1914-1964) Wyrobek Bogusław (1937-1997) Zylska Natasza (1933-1995) Abratowski Jerzy (1929-1989) Czekalla Jan (1925-2013) Garai Imre (1905-1969) Gietz Heinz (1924-1989) Gradstein Alfred (1904-1954) Gozdawa Zdzisław (1910-1990) Haley Bill (1925-1981) Jabłoński Henryk (1915-1989) Kaszycki Lucjan Maria (1932- ) Lutosławski Witold (1913-1994) Machan Wiesław (1909-1993) Maklakiewicz Jan (1899-1954) Markiewicz Adam (1920-2010) McHugh Jimmy (1894-1969) Rzewuski Leon (1902-1964) Stępień Wacław (1911-1993) Sart Marek (1926-2010) Sygietyński Tadeusz (1896-1955) Szpilman Władysław (1911-2000) Winkler Gerhard Wyn Henry (1910-1989) Żyliński Romuald (1923-2013) Brok Bronisław (1906-1975) Czekalski Adam Fields Dorothy (1904-1974) Gałczyński Konstanty Ildefons (1905-1953) Gałkowski Jan (1926-1989) Jankowska Anna Jurandot Jerzy (1911-1979) Kern Ludwik Jerzy (1921-2010) Kołaczkowska Helena (1916-2019) Łebkowski Mirosław (1922-2010) Odrowąż Janusz (1914-1984) Pluciński Ryszard (1928- ) Sadowski Roman (1914-1979) Sztaba Zbigniew Tylczyński Andrzej (1925-2009) Urgacz Tadeusz (1926-2011) Winkler Kazimierz (1918-2014) Choiński Bogusław (1925-1976) Żytomirski Eugeniusz (1911-1975)
Przynależność kulturowa
Zawiera: Ukochany kraj / wykykonanie PZPT Mazowsze, muzyka T. Sygietyński, słowa K.I. Gałczyński ; Budujemy nowy dom / wykonanie Chór Cztery Asy, muzyka i słowa Z. Gozdawa i W. Stępień ; Wesoły pociąg / wykonanie Marta Mirska, muzyka M. Sart, słowa K. Winkler ; Wio koniku / wykonanie Julian Sztatler, muzyka I. Garai, słowa J. Jurandot ; Na prawo most, na lewo most / wykonanie Chór Czejanda, muzyka A. Gradstein, słowa H. Kołaczkowska ; Listonosz / wykonanie Siostry Do-Re-Mi, muzyka L. Rzewuski, słowa L.J. Kern ; Czerwony autobus / wykonanie Andrzej Bogucki, muzyka W. Szpilman, słowa K. Winkler ; W zielonym zoo / wykonanie Ludmiła Jakubczak, muzyka J. Czekalla, słowa A. Tylczyński ; Appasionata / wykonanie Janusz Gniatkowski, muzyka H. Wyn, słowa polskie A. Jankowska ; Baja bongo / wykonanie Natasza Zylska, muzyka H. Gietz, słowa polskie Z. Sztaba ; Bella Bella Donna / wykonanie Janusz Gniatkowski i Jan Danek, muzyka G. Winkler, słowa A. Jankowska ; Serduszko puka w rytmie cza-cza / wykonanie Maria Koterbska, muzyka R. Żyliński, słowa J. Odrowąż ; I can't give you anything but love / wykonanie Carmen Moreno z zespołem Melomani, muzyka J. McHugh, słowa D. Fields ; Jak zdobywać serduszka / wykonanie Jerzy Michotek, muzyka Derwid [pseudonim], słowa T. Urgacz ; Ktoś gra walczyka / wykonanie Jan Danek, muzyka J. Abratowski, słowa B. Brok ; Nie wierzę piosence / wykonanie Hanna Skarżanka, muzyka W. Szpilamn, słowa K. Brok ; Pierwszy siwy włos / wykonanie Mieczysław Fogg, muzyka H. Jabłoński, słowa K. Winkler ; Nieśmiały pierwszy śnieg / wykonanie Rena Rolska, muzyka W. Machan, słowa J. Odrowąż ; Pies Dingo / wykonanie Cezary Fabiński, muzyka R. Żyliński, słowa J. Gałkowski, B. Choiński ; Siedem czerwonych róż / wykonanie Tadeusz Skrzypczak, muzyka J. Maklakiewicz, słowa E. Żytomirski ; Ty jesteś czarująca / wykonanie Hanna Rek, muzyka R. Żyliński, słowa M. Łebkowski ; W Arizonie / wykonanie Zbigniew Kurtycz, muzyka W. Machan, słowa J. Odrowąż ; Pamiętasz była jesień / wykonanie Sława Przybylska, muzyka L. Kaszycki, słowa A. Czekalski, R. Pluciński ; W sobotę wieczorem / wykonanie Olgierd Buczek, muzyka A. Markiewicz, słowa R. Sadowski ; Za kilka lat gdy się spotkamy / wykonanie Jerzy Połomski, muzyka W. Szpilman, słowa K. Winkler ; Rock-a beatin' boogie / wykonanie Rhytm & Blues i Bogusław Wyrobek, muzyka i słowa B. Haley.
Piąta dekada w dziejach polskiej muzyki rozrywkowej to lata niezapomniane. Ci, którzy je przeżyli wiedzą, że brakowało wtedy wszystkiego. Był za to entuzjazm do odbudowy zniszczonych wojną ruin i budowania socjalistycznej rzeczywistości. Także w kulturze. Czujne oko władzy i w tej dziedzinie baczyło, aby młode talenty nowej Polski, nie roztrwoniły twórczej energii. Doszedłszy jednak do wniosku, że pięciu powojennych lat nie wykorzystano właściwie, zorganizowało jesienią 1949 roku Zjazd Kompozytorów i Muzykologów Polskich. To szacowne grono sformułowało wtedy wielce niefortunne teorie estetyczne nakazujące twórcom i wykonawcom, co i jak mają komponować, pisać i śpiewać, melomanom zaś, czego mają słuchać. Przede wszystkim w muzyce, zwanej poważną. Ale i "lekka muza" nie miała lekko. Trzeszczące płyty dwóch powojennych wytwórni płytowych Fogg i Syrena Records ze szlagierami pamiętającymi stare, dobre czasy zastąpiły napuszone i nieszczere pieśni do wspólnego śpiewania, zwane masowymi. Zamiast światowych przebojów z polskimi tekstami Hemara, Własta i Tuwima rozbrzmiewały radzieckie piosenki frontowe i filmowe. Muzyka synkopowana znikła z estrady i anteny radiowej, a granie i słuchanie jazzu uznano za przejaw sympatii dla wrogiej ideologii. Dlatego lata jego niebytu nazwano okresem katakumbowym. Przyszło jednak ocknięcie. Odwilż polityczna nastała w październiku 1956 roku, w sztuce zaczęła się trzy lata wcześniej, zaraz po śmierci Józefa Stalina. Przełamano wreszcie bariery instytucjonalno-biurokratyczne, bo merytorycznych nie było. Z nawiązką i zapałem zaczęto odrabiać zmarnowany czas. Przebojowe melodie, zgrabne teksty i ciekawe aranżacje wypełniły wreszcie radiową antenę. Rozpoczęła się mieniąca się różnymi kolorami głosów karuzela nazwisk wykonawców i nie mniej barwny muzycznie korowód zespołów i orkiestr – Marta Mirska z orkiestrą Jana Cajmera, Natasza Zylska z orkiestrą Waldemara Kazaneckiego, Maria Koterbska z taneczną formacją Jerzego Haralda, Sława Przybylska ze Stefanem Rachoniem. Wśród śpiewających panów prym wiedli Janusz Gniatkowski, Jan Danek, Zbigniew Kurtycz, Julian Sztatler, Andrzej Bogucki, Jerzy Połomski. Na głosy śpiewały Siostry Do-Re-Mi oraz stylowi rewelersi Cztery Asy i Chór Czejanda. Oprócz Szpilmana, Żylińskiego, Sarta i Abratowskiego całkiem zgrabne piosenki komponował Witold Lutosławski, skrywający się pod pseudonimem Derwid. Ruszyła telewizja (1953), pojawiły się pierwsze kabarety, wędrowna Wagabunda (1956), gdański Bim Bom (1954), krakowska Piwnica Pod Baranami (1956) oraz warszawskie sceny studenckie – STS (1954) i Stodoła (1956). Z artystycznego podziemia wychynął jazz. W 1954 roku odbyły się pierwsze Zaduszki Jazzowe w Krakowie. W lipcu 1956 roku pierwszy numer miesięcznika "Jazz" zapowiadał I Ogólnopolski Festiwal Jazzowy. Do Sopotu przyjechali wszyscy, którzy do tej pory działali w jazzowej konspiracji. Byli Melomani z Jerzym "Dudusiem" Matuszkiewiczem na czele, Krzysztof Komeda ze swoim Sekstetem, goście z Niemiec i Włoch. Dwa lata później sopocki festiwal przeprowadził się do Warszawy. Leopold Tyrmand nadał mu nazwę Jazz Jamboree i do niedawna był najstarszym, międzynarodowym, jazzowym festiwalem Europy. Jazzowy zlot był dla smakoszy. Mniej wyrobionej publiczności serwowano koncerty i programy radiowe na żywo z "utanecznioną wersją" jazzu z udziałem zespołu Zygmunta Wicharego, Błękitnego Jazzu Ryszarda Damrosza, big bandów Jana Walaska oraz Franciszka Górkiewicza i Juliana Skowrońskiego. Wesoło grał i śpiewał też filmowy ekran. Piosenka "Chcecie, to wierzcie" była ozdobą filmu Sprawa do załatwienia (reż. J. Rybkowski, J. Fethke, 1953). W Café pod Minogą (reż. B. Brok, 1959) Adolf Dymsza śpiewał Warszawa da się lubić. Na zawsze filmowym przebojem została Karuzela z filmu Irena do domu (reż. J. Fethke, 1955) w wykonaniu Marii Koterbskiej. Przecudnej urody ballada Pamiętasz, była jesień (z filmu Pożegnania W. Hasa, 1958) przetrwała do dziś poza ekranem dzięki interpretacji Sławy Przybylskiej. W Rancho Teksas (reż. W. Berestowski, 1959) Jerzy Michotek w Piosence kowbojskiej zadebiutował w roli piosenkarza country. A rock and roll? Terminu tego nikt jeszcze wówczas nie śmiał używać. Zza szczelnie zamkniętych granic kraju, oddzielonych od świata "żelazną kurtyną", dobiegały tylko echa tej muzyki, dźwięki rytmicznych piosenek śpiewanych przez Chucka Berry’ego, Billa Halleya, Chubby Checkera, Jerry’ego Lee Lewisa czy Elvisa Presleya. Nieśmiałe próby oswojenia go dla polskiej władzy i publiczności zdarzyły się w piątym dziesięcioleciu z pomocą piosenki W Arizonie. Był też zespół-legenda i jego legendarny twórca Franciszek Walicki z zespołem Rhythm & Blues. Po debiucie w gdańskim Rudym Kocie zdobył I nagrodę w także pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Amatorskich Zespołów Jazzowych i Rozrywkowych w Warszawie. Działo się to w namiocie ustawionym na placu Dzierżyńskiego (obecnie Bankowy) w Warszawie. W Łodzi dokonał pierwszych (i ostatnich, jak się wkrótce okazało) nagrań z czwórką swoich solistów Markiem Tarnowskim, Andrzejem Jordanem, Michajem Burano i Bogusławem Wyrobkiem. Potem wyruszył w Polskę. Dał czternaście koncertów, które spotkały się z dobrym przyjęciem publiczności i niezbyt przychylną opinią krytyki. Dyskusja na łamach prasy, jaka wywiązała się po nich, spowodowała, że zespół zmuszony był zawiesić działalność. Po raz ostatni wystąpił w październiku 1959 roku w Klubie Przyjaciół Żeglugi w Gdańsku. Zawiłe były polskie drogi do świata dźwięków, nieprawdaż? Całe szczęście, że minęły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Multimedia (ul. 3 Maja 6A)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 78 [Dział Zbiorów Specjalnych] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej